وضعیت قرمز آلودگی هوا در مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت آبادگران معرفی شدند در ستایش حکیم توس؛ نگاهی به تازه‌ترین کتاب‌ها درباره فردوسی و شاهنامه رویداد تولید پوستر و اکران شهری «برای خدمت» در مشهد برگزار شد + فیلم مسیرهای ویژه گردشگری در مشهد راه‌اندازی می‌شود شهردار مشهد مقدس: شهر مشهد رتبه سوم هوشمندسازی را در منطقه غرب آسیا و اوراسیا دارد + فیلم تنش ترافیکی در خیابان شهدای سلامت مشهد | اینجا پارک دوبله ظاهراً ممنوع نیست! تلاش شبانه‌روزی سازمان عمران شهرداری مشهد برای اتمام ۵ کلان‌پروژه شاخص شهر سامان‌دهی املاک قولنامه‌ای در مشهد، گامی حیاتی در توسعه متوازن شهر اجرای آزمایشی طرح پیشگیری از بیماری با فناوری هوش مصنوعی در مشهد | افزایش پوشش بیمه ناباروری تا ۷۰ درصد در خراسان رضوی به نام مادر، به یاد پسر | روایتی از دیدار صمیمانه بانوان رسانه‌ای مشهد با مادر شهید آیت‌الله رئیسی واکنش پلیس به فعالیت اقتصادی بابک زنجانی کیفیت هوای مشهد همچنان در آستانه وضعیت هشدار (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) درباره کوچه‌ای در خیابان هاشمی نژاد مشهد | سرگذشت باغی که کوچه شد جزئیات تعریض بزرگراه آزادی مشهد، حدفاصل بولوار سجاد تا میدان استقلال (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) میدان شهید کاوه مشهد چهارراه شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش ۳ برابری تولید آسفالت از سوی سازمان عمران شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۳ سرمایه‌گذاری ۲۶‌هزار‌میلیاردی برای توسعه زیرساخت‌های مشاغل شهری مشهد مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد خبر داد؛ برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی در مشهد با حضور ۴۹۰ شرکت‌کننده
سرخط خبرها

درد‌های مشترک کلان شهر‌ها

  • کد خبر: ۹۵۶۵۰
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
درد‌های مشترک کلان شهر‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

بعد از تشکیل شورا‌های اسلامی، توسعه شهر‌ها و شکل گیری کلان شهرها، جریانی که در چند سال اخیر آرام آرام رسمیت یافته و به شکل خاصی دارای ساختار رسمی شده است و فرایند‌های مدیریت شهری در کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نشست‌های مشترک شهرداران، اعضای شورا‌های اسلامی و مدیران ارشد کلان شهرهاست.

اجلاس، نشست یا همایش‌های مختلف کلان شهرها، اتفاق مهمی در عرصه مدیریت شهری است که از طریق آن با هم اندیشی، همکاری، هم افزایی و همبستگی می‌توان اتفاقات مهمی را به نفع شهروندان و توسعه محلی و منطقی شهر‌ها رقم زد. به خصوص وقتی بدانیم هرسال دولت‌ها تمایل دارند در بودجه عمومی کشور سهم خود را در اداره شهر‌ها کمتر کنند یا به تعبیر خوش بینانه تر، شهرداری‌ها را به سمت استقلال بیشتر سوق دهند.

هرچند به دلیل محدود بودن عرصه‌های درآمدی مدیریت شهری از یک سو و هزینه‌های ناتمام، فزاینده و بسیار سنگین اداره شهر ازسوی دیگر، این اتفاق به این سادگی‌ها تحقق نمی‌یابد، ولی همین که دولت‌ها در دوره‌های مختلف چنین اراده‌ای داشته اند، مدیران شهری به خصوص در کلان شهر‌ها را مصمم می‌کند با اتحاد و تشریک مساعی و به اشتراک گذاردن تجربیات خود، راه‌های مناسبی برای تعامل با دولت و همچنین افزایش درآمد‌های خود پیدا کنند. اما نکته مهم در جریان برگزاری نشست‌های مختلف کلان شهر‌ها در سطوح مختلف حرکت از دیپلماسی تشریفاتی شهری به سمت جریان سازی واقعی در نظام مدیریتی است.

به بیان دیگر باوجود اثرات مثبتی که این گونه مناسبات و تعاملات بین شهری بر اداره شهر‌ها گذاشته است، آسیبی جدی آن را تهدید می‌کند؛ آسیبی که همانا شکل تشریفاتی گرفتن و رفت وآمد‌های کم اثر و پرهزینه است؛ چالش مهمی که در سال‌های قبل بار‌ها شاهد آن بوده ایم. باید با افزایش اسناد قانونی و رسمیت بخشیدن به سازوکار‌های این گونه نشست‌ها و تدوین و تنظیم قوانین بیشتر و کارآمدتر برای چگونگی برگزاری آن و نقش آفرینی در جریان‌های اداره شهرها، شهرداری‌ها بهره‌ها و منافع بیشتری برای شهروندان خود با حضور در این گونه اجتماعات فراهم آورند.

همچنین نحوه تعامل شورا‌های عالی اداره شهر‌ها با مجلس، دولت و سایر عناصر تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور می‌تواند عامل مهمی در افزایش اثربخشی این امر محسوب شود. حل مشکلات فعلی شهر‌ها به دو موضوع مهم و کلی شامل «ایجاد مدیریت یکپارچه شهری» و همچنین «اصلاح ساختار نظام درآمدی شهرداری ها» بستگی دارد؛ بنابراین اگر قرار است مشکلات کشور حل شود، باید ابتدا مشکلات مدیریت شهری به عنوان خط مقدم مدیریت ملی، حل وفصل شود؛ مسائل کلان و بسیار مهمی که درد مشترک همه کلان شهرهاست و هرگز جداجدا درمان نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->